Da løbet skulle starte, var banen nogle steder våd fra regn tidligere på dagen. Nogle steder skulle der ifølge Button bruges full-wets. Derfor startede mange af kørere på intermediates.

Starten forløb uden de store ændringer. Vettel kom i front og Button tog en enkelt plads. Hamilton kravlede også op i starten, og gik fra 10’er til 5’er på to omgange.

Herefter satte løbet sig lidt, og der var overhalinger nede i feltet. Efter et sammenstød gik Schumacher i pit på omgang 10. Forvingen var ødelagt, og samtidig tog han slicks på. To omgange senere fik Button også slicks på. Det satte gang i pitstop i fronten af feltet, da Schmacher pludselig kørte hurtigste omgang.

Efter pitstoppet var Mclaren hurtigere end Ferrari, og de to Mclaren kørere fik hver overhalet en Ferrari. Her efter var der masser af overhalinger nede i feltet. Mens banen tørrede op, skiftedes kørere i front til at bytte hurtigste omgang.

På omgang 24 tog Alonso tredjepladsen tilbage fra Hamilton, og satte jagten ind på Webber. Alonso var hurtigste mand på banen, og på grund af et kiks under Vettels pitstop kom Alonso ud i front af løbet efter pitstoppet. Da pitstoprunden var ovre, var både Alonso og Hamilton foran Vettel.

Hamilton var over mange omgange under pres fra Vettel i kampen om andenpladsen. Efter at have ligget bag Hamilton i mange omgange uden at kunne komme foran, gik Vettel i pit på omgang 36. Hamilton gik i pit omgangen efter, men kom ud efter Vettel. Dermed var Vettel på andenpladsen.

Herefter gik de øvrige kørere i front i pit, i mens Vettel var hurtigst på banen. Button måtte udgå af løbet efter et problem med pitstoppet. Højre forhjul blev ikke spændt fast, før briten blev givet fri. En fejl af manden med signalpinden.

Hamilton på tredjepladsen fik over radioen at vide, at han skulle spare benzin og dermed måtte han sænke farten. Derfor kunne Webber uden store problemer overhale. I slutning af løbet trak også Massa ind på Hamilton.

Vettel’s dæk var færdige til sidst da han gik tidligt i pit, og derfor havde Webber mulighed for at true Vettel. Han fik dog til sidst i løbet at vide, at han skulle bevare afstanden, en halvt skjult teamordre. Lidt tidligt i sæsonen, og noget der måske kan skabe ny splid hos Red Bull.

Massa og Hamilton stødte sammen i sidste sving. Det endte med, at Hamilton kom i mål på fjerdepladsen foran Massa.

Alonso vandt et løb, hvor han gennem hele løbet var hurtigste kører, og satte selv Vettel på plads.

Løbsresultat

Pos Kører Team Gap Grid
1 Fernando Alonso Ferrari Winner 3
2 Sebastian Vettel RBR-Renault +16.5 secs 2
3 Mark Webber RBR-Renault +16.9 secs 1
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +28.9 secs 10
5 Felipe Massa Ferrari +29.0 secs 4
6 Nico Rosberg Mercedes +60.6 secs 9
7 Sergio Perez Sauber-Ferrari +65.5 secs 12
8 Nick Heidfeld Renault +75.5 secs 16
9 Michael Schumacher Mercedes +77.9 secs 13
10 Jaime Alguersuari STR-Ferrari +79.1 secs 18
11 Adrian Sutil Force India-Mercedes +79.7 secs 11
12 Vitaly Petrov Renault +80.6 secs 14
13 Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1 Lap 15
14 Pastor Maldonado Williams-Cosworth +1 Lap 7
15 Paul di Resta Force India-Mercedes +1 Lap 6
16 Timo Glock Virgin-Cosworth +2 Laps 20
17 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth +2 Laps 22
18 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth +2 Laps 23
19 Daniel Ricciardo HRT-Cosworth +3 Laps 24
Ret Jenson Button McLaren-Mercedes +13 Laps 5
Ret Sebastien Buemi STR-Ferrari +27 Laps 19
Ret Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari +29 Laps 8
Ret Jarno Trulli Lotus-Renault +42 Laps 21
Ret Heikki Kovalainen Lotus-Renault +50 Laps 17

Top 10 i kørermesterskabet

Pos Kører Team Points
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 204
2 Mark Webber RBR-Renault 124
3 Fernando Alonso Ferrari 112
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 109
5 Jenson Button McLaren-Mercedes 109
6 Felipe Massa Ferrari 52
7 Nico Rosberg Mercedes 40
8 Nick Heidfeld Renault 34
9 Vitaly Petrov Renault 31
10 Michael Schumacher Mercedes 28

Foto: Ferrari