Søndag den 18. marts køres det første Formel 1 Grand Prix i 2012 på Albert Park Melbourne i Australien.

Banen Albert Park en bybane på 5.303km. Det skal forstås på den måde at det meste af banen er offentlig vej, der naturligvis er spærret af til løbet, men enkelte dele af banen er lavet specifikt til brug i racerløb. Hvilken betydning har det så for Formel 1 racerne?

Asfalten og dermed grebet er anderledes end på permanente racerbaner. Der er dog lagt en lidt anden asfalt på end den oprindelige asfalt, men der er ikke kørt så meget dækgummi ned i asfalten, som på almindelige racerbaner, og det betyder mindre vejgreb. Dog øges grebet weekenden over fra den frie træning fredag, kvalifkationen lørdag og til søndagens grand Prix efterhånden, som formelracerne får kørt omgange og dermed gummi ned i banen. Derudover

Banen er karakteriseret ved acceleration og kraftig nedbremsning og dermed ikke videre krævende sving eller svingkombinationer. Altså et typisk karakteristika for en bybane. De ti højresving og seks venstresving bevirker, at det især er bilernes venstre bagdæk, der bliver belastet. Om dækkene kan det i øvrigt siges, at der er valgt medium(hvid) og soft (gul) til denne weekends løb, og tidsforskellen de to dæk imellem er seks tiendedele af et sekund per omgang. Da Australiens Grand Prix også kan byde på regn, vil alle teams også have intermediates (grøn og wets (blå) til rådighed.

Det forventes at de fleste teams, ligesom sidste år, vil blive sat på to pitstops per bil.

To af kørerne i formel 1-feltet vil være på hjemmebane, nemlig Mark Webber i Red Bull, og talentet Daniel Ricciardo i Toro Rosso. Bedste resultat for Webber på Albert Park er en femteplads, men hans teamchef har tidligere i år udtalt, at han aldrig har set ham, så velforberedt op til en sæson før. Ricciardo får i år debut på banen, men kender den dog lidt fra sidste år, hvor han deltog i den frie træning om fredagen.

Her kan du se Mark Webber guide dig gennem Albert Park i 2010: