2. fri træning på Silverstone er en sen eftermiddags træning, som startede klokken 16:30 UK tid, og der køres igen i 1½ time. I starten af denne session var luft temperaturen 9,7, Banetemperaturen 10 grader og luftfugtigheden 86%.
Ved at følge de andre serier på Silverstone var det ikke svært at se, at banen var blevet hurtigere siden fri træning 1 sluttede. Det hurtige gæt var at vi skulle forvente at tiderne var ca. 2 sekunder hurtigere nu.
Efter ca. 3 minutters kørsel satte mark Webber tiden 1:39.655 i Porsche #1 LMP1-H. Til sammenligning var hurtigste tid i den 1. fri træning 1:42.182. så man kan godt sige at vi er i gang nu.
Herefter gik den næste time næsten uden problemer, men med ca. en ½ time tilbage af denne session Stoppede Porsche #2 i sving 7, og måtte fragtes tilbage til pitlane. Det betød at der var gult flag på hele banen i en periode på ca. 10 minutter.
Med 12 minutter tilbage køre Toyota #5 igen langsomt. Det var den samme Toyota der stoppede i de døende minutter af den første fri træning
Det hele endte med at Porsche igen er top-2 i LMP1-H og igen med #1 som den hurtigste, med tiden sat efter ca. 3 minutter.
Herefter kom Audi og Toyota, som indbyrdes virker som om at de køre nogenlunde lige op, når Toyota’erne eller virker.
LMP1-L klassen var i denne session domineret af Rebellion Racing, som satte begge deres biler foran Bykolles Racing Team. Hurtigste LMP1-L tid var 1:46.428, 6, 773 sek. Langsommere end den hurtigste Porsche.
LMP2 klassen blev i denne session domineret af en Nissan motor, men denne gang var det Strakka Racing der var hurtigst med tiden 1:49.632, kun ca, 1 sekund langsommere end Bykolles Racing Team, som køre i LMP1-L. Lidt skræmmende? Manor var nummer 2 i klassen med tiden 1:49.696. Generelt er jævnbyrdigheden meget stor i LMP2 igen i år.
GTE pro blev igen domineret af AF Corse, som trak en sikker 1-2 hjem. Hurtigste tid blev sat af Ferrari 488 GTE #52, og tiden var 2:00.107.
Dempsey – Proton Racing og Michael Christensen kørte tiden 2:01.314, hvilket var den 3. bedste tid i klassen, hvilket er absolut godkendt.
Til gengæld er #95 Aston Martin Racing/Dane Train virkeligt i problemer. De er absolut langsomst i klassen med tiden 2:03.253. Alle 3 chauffører har igen været i bilen og der er kørt 28 omgange, så det er slet ikke det som der halter. Jeg tror det bliver en lang aften/nat i Aston Martin #95 garagen, for at finde ud af hvad der galt.
GTE am klassen fik et nyt team ind som det hurtigste. Gulf Racing og deres Porsche 911 RSR og deres bedste tid var 2:02.081. Abu Dhabi-Proton Racing med David Heinemeier Hansson kørte 2:03.005, hvilket var 4. hurtigste tid. Gulf Racing har dog vist vejen, så Abu Dhabi-Proton Racing må finde noget tid i den bil.
Larbre Competition ser ud til at være kommet lidt op i fart. De satte tiden 2:02.911, hvilket var 3. hurtigste tid. Men tænk på at den C7’er vandt på Le Mans sidste år, så der er meget mere i den.
Der nu kun en fri træning tilbage, og herefter gælder det kvalifikationen. Begge dele afvikles i morgen lørdag.