Hamilton fik en dårlig start, og både Alonso og Massa kom forbi. Det var en mere forsigtig Hamilton end normalt. Button mistede også en plads i starten. Længere nede i feltet tabte især Petrov og Maldonado.
Herefter gik løbet ind i en mere statisk fase, hvor der i front ikke skete det store. Alonso var dog tæt på Webber på andenpladsen, og deres kamp gjorde, at Vettel kunne trække lidt fra.
Hamilton gik i pit efter 13 omgange. Omgangen efter gik Webber i pit. I omgangene efterfølgende gik de øvrige i front i pit, alle fik bløde dæk på. Hamilton gik forbi Massa i forbindelse med pitstoppet. Schumacher fik ødelagt sin frontvinge, da han på vej ud af pitten kørte ind i Petrov.
Efter pitstoppet ramte Webber trafik, og en hurtig Alonso kom tæt på igen. Og på omgang 21 kom Alonso foran Webber og satte jagten ind på Vettel. Afstanden ændrede sig dog ikke for alvor i mellem de to, og Vettel svarede igen hver gang Alonso kørte en hurtig omgang.
Hamilton startede også anden pitstop runde, på omgang 25. Han tog bløde dæk på igen, og var altså på tre stop. De øvrige kørere i front tog også bløde dæk på, da de gik i pit på de følgende omgange. Alonso tabte en plads til Webber i forbindelse med pitstoppet.
Vettel, Webber og Alonso lå tæt i front efter pitstoppet og kørte hurtigere end alle andre. På samme tid meldte Button på radioen, at hans KERS ikke virkede. Hamilton på fjerdepladsen tabte tid, sandsynligvis fordi han kørte dækkene for hårdt.
På omgang 43 startede sidste omgang pitstop for de førende, da Webber gik i pit og fik de hårde dæk på. Da Alonso gik i pit tre omgange senere kom han ud foran Webber, og tog andenpladsen. De to kørere kom dog ud i meget trafik og der var tæt kamp mellem de to, men Alonso vandt den kamp.
Til slut endte Vettel med at vinde klart foran Alonso og Webber. Webber blev til sidst i løbet blev nødt til at short shifte på grund af problemer med gearkassen.
Alguersuari startede løbet som 18’er, men sluttede 8’er som følge af en to-stop strategi, hvor han havde helt nye bløde dæk, da han ikke kom videre fra Q1 i går. Der var samtidig tale om et løb, hvor alle biler gennemførte. Det er kun trejde gang i historien det sker.
Resultat
Pos | Kører | Team | Gap |
1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | Winner |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | +10.8 secs |
3 | Mark Webber | RBR-Renault | +27.2 secs |
4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | +46.1 secs |
5 | Felipe Massa | Ferrari | +51.7 secs |
6 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +60.0 secs |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | +98.0 secs |
8 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | +1 Lap |
9 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | +1 Lap |
10 | Nick Heidfeld | Renault | +1 Lap |
11 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | +1 Lap |
12 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | +1 Lap |
13 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | +1 Lap |
14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | +1 Lap |
15 | Vitaly Petrov | Renault | +1 Lap |
16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | +1 Lap |
17 | Michael Schumacher | Mercedes | +1 Lap |
18 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | +1 Lap |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | +2 Laps |
20 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | +2 Laps |
21 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | +2 Laps |
22 | Jerome d’Ambrosio | Virgin-Cosworth | +2 Laps |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | +3 Laps |
24 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | +3 Laps |
Top 10 i kørermesterskabet
Pos | Kører | Team | Point |
1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 186 |
2 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 109 |
3 | Mark Webber | RBR-Renault | 109 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 97 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 87 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 42 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 32 |
8 | Vitaly Petrov | Renault | 31 |
9 | Nick Heidfeld | Renault | 30 |
10 | Michael Schumacher | Mercedes | 26 |
Foto: Mark Thompson/Getty Images