Den økonomiske krise sætter også sit præg på motorsporten, men inden for den historiske rallysport har man med utraditionelle midler fastholdt antallet af deltagere.
“Udover vores cup for de ægte historiske biler, Midland Historic Rally Cup, har vi også åbnet en cup for ældre biler, som er klassiske, men ikke har den ægte historiske bils fine stamtavle, og de kører i Klassisk Rally Cup. Det har givet
nye deltagere og fastholdt det samlede deltagerantal,” fortæller Ole Ingemann, formand for Historisk Udvalg under Dansk Automobil Sports Union, som styrer den historiske bilsport i Danmark.
Det ene af de to hurtigste, historiske rallymandskaber i Danmark har ikke længere mulighed for at vinde Midland Historic Rally Cup i år. Det gælder Kim Madsen fra Sorø, der kører i en Ford Escort RS2000 fra 1977 sammen med sin codriver Kasper Sørensen, ligeledes fra Sorø. De har haft for mange tekniske problemer.
Favorit til at vinde Midland Historic Rally Cup er Per G. Hansen fra Ringsted, der sammen med sin codriver, Karsten M. Svensson fra Hässleholm i Skåne, kører i en Porsche 911 RS fra 1986.
Til august får en “ny” historisk rallybil premiere. Det er en Opel Manta 400 fra starten af 1980erne magen til den, som Jens-Ole Kristiansen vandt mesterskaber med herhjemme, og som en af datidens bedste kørere i hele verden, finnen Ari Vatanen, omtrent skræmte livet af codrivere og tilskuere med på grund af sin spektakulære kørestil.
Det er de meget erfarne rallykørere Jan Sørensen fra Hammel og Kaj Mikkelsen fra Sporup, der stiller op med bilen, der deltog i det franske rallymesterskab i perioden 1983-90. De har allerede givet Mantaen smugpremiere ved at være
forkørere for et krævende DM-rally i maj, hvor bilen gik som et urvæk, helt uden problemer. Jan Sørensens Opel Manta 400 vil blandt andet kunne ses i aktion i Munkebjerg Hill Climb ved Vejle Fjord søndag den 15. august.
Den nye cup, Klassisk Rally Cup, er ved at finde sit fodfæste. Der er mange kørere i landet, som har biler til denne klasse, men de fleste af dem deltager kun i lokale løb.
“Derfor ser vi mange deltagere, men få, der kører hele serien. Det vil ændre sig hen ad vejen, når kørerne opdager, at de har biler og evner til at vinde en af cuppens klasser ved at være med i seks løb,” mener Historisk Udvalgs næstformand
Michael Eisenberg, der er tilstede for udvalget ved alle historiske rallyer i Danmark.
En både hurtig og driftssikker kører i Klassisk Rally Cup er Kristian Sandal fra Vejle. Han deltager med en Opel Ascona fra slutningen af 1970’erne sammen med Steen Bøgelund, også fra Vejle. De har gode muligheder for at blive samlede
vindere af Klassisk Rally Cup.
Næste løb for både Midland Historic Rally Cup og Klassisk Rally Cup er Schackenborg Grusrally, der køres på grusveje tæt på den dansk/tyske grænse lørdag den 21. august. På grund af grusvejene, hvor deltagerne kører meget sidelæns, vil det være et spektakulært løb at følge for både tilskuere og journalister. Alle informationer lægges løbende frem på www.m-s-s.dk.
Find stillingerne i Midland Historic Rally Cup og Klassisk Rally Cup således: