Thomas V. Pedersen vil i 2011 gøre debut i dansk banesport. Her på Racemag kan du følge silkeborgenserens kamp om at komme i køredragten og køre 1600 Challenge.

Jeg bor i Silkeborg, ca. 8 km fra Jyllandsringen. Hvis det blæser, de weekender, der bliver kørt på banen, så kan man være heldig at kunne høre motorerne. Jeg kan virkelig ikke forstå, hvorfor folk omkring banen klager –  det vil da være drømmestedet at slå sig ned!

Mine forældre camperede ofte på campingpladsen, der lå lige ved siden af banen. Det var dengang, der ikke var de store teambusser, og kørerne boede på campingpladsen. Deres biler stod også på campingpladsen, så man kunne bare gå rundt og se på de forskellige biler og gå over på banen – også de dage, da der var helt stille på banen kunne man gå ud og kigge, for der var ikke låst.

I 2007 flyttede min storebror til Sjælland sammen med sin kæreste. Det var nogle hårde dage efter de flyttede, men det skulle vise sig at være et godt skridt i motorsportsretningen. For hans kæreste var nemlig gode venner med to fyre, der havde kørt ræs før, og da min storebror er udlært mekaniker, og de to skulle deltage i Advan Cuppen og manglede en mekaniker, så spurgte de min storebror. Jeg tror ikke, det var en svær beslutning, for min bror var mekaniker på deres biler i 2007, og jeg fik lov at komme ud og se løb hver gang de var på Jyllandsringen.

Thomas V. Pedersens bror undervejs i 1600 Challenge i Peugeot 106 GTI
Thomas V. Pedersens bror undervejs i 1600 Challenge i sin Peugeot 106 GTI

Men i 2008 skete der noget endnu bedre. Da købte en af dem fra Advan Cuppen en Peugeot 106 GTI til 1600 Challenge. Min bror tog licens og skulle prøve et par løb i 2008 på Jyllandsringen, Padborg Park og Sturup, og han gjorde det rigtig flot.

I 2009 besluttede han sig for, at det skulle være en hel sæson. Jeg var lige begyndt på teknisk skole i Silkeborg som mekaniker, så da han spurgte mig om jeg vil hjælpe til, tog det mindre end 10 sek. for at beslutte mig.

Det viste sig at blive en rigtig god sæson, da han tog pokaler med fra hver weekend undtaget i GP Danmark, der skulle køres den 21.-23. august. Da sad han på sygehuset, hvor hans kone havde født en lille pige. Ved sæsonens slutning lå han på en flot 5. plads ud af 39 kørere, hvilket jeg syntes er rigtig godt.

2010 var et stille motorsportår for vores vedkommende. Min bror fandt et hus efter to års søgen, og så vidste man godt, hvad pengene skulle gik til. Jeg havde håbet på at få min licens og måske køre et løb. Men da jeg var færdig med grundforløbet som mekaniker på teknisk skole og ikke havde fået læreplads, kom der ikke mange penge på kontoen. De jeg tjente var ikke nok, så det blev et år, hvor man tog ud og så løb uden at vide, om man overhovedet nogensinde kom ud at køre.

Men i slutningen af november ringede de fra Peugeot i Silkeborg og sagde, at de manglede en, og efter et møde var jeg ansat og skulle starte i lære til december. Så nu kom muligheden for af kom ud at køre, men da jeg var blevet 18 år, var der mange folk, der var flinke til at nappe mange af mine penge. Jeg skyldte også mine forældre, da de havde lånt mig penge til et kørekort og en billig bil. Det er heldigvis ved at være betalt, så nu kan der spares op.

Så nu må vi se, hvad 2011 bringer – bilen står klar til ræs, så lad os håbe, jeg fået taget min licens og får sparet op til noget udstyr og måske kan komme ud og køre et løb. Hvem ved, måske står der et par sponsorer, der har lyst til at støtte mig, og måske får jeg en fuld sæson i 1600 challenge. Racehall i Århus har meldt sig på banen!

Mvh Thomas V. Pedersen