Forhandlerne har kronede leasingdage for tiden. Ikke uden grund. Hvor der før var eet alternativ, nemlig billån, og nogle af dem, enormt dyre, så har man i dag som forbruger flere skud i bøssen, om man så må sige. Selv om det er blevet relativt nemt at privatlease en bil, betyder det ikke at man ikke skal tænke sig om. Sælgerne er dygtige, men samtidig har vi også som forbrugere langt flere muligheder til at undersøge på nettet, end vi havde før. Der er en række forhold du skal tage højde for, og dem vil vi forsøge at beskrive nedenfor. Når du har læst artiklen til ende, vil du vide det meste af det du skal vide, for at kunne vurdere for og imod privatleasing.
Er du i stand til at se op til 36 måneder frem, har et forholdsvist stabilt kørselsbehov, så kan privatleasing være noget for dig. Kan du se frem til store udsving i kørselsbehovet, så skal skråen lige vendes i munden mere end een gang, før du siger ja til privatleasing. Mange kender måske leasingbegrebet fra deres firma, hvor det igennem mange år har været populært at gøre brug af leasing, fremfor køb. Her skal der lige hejses et flag, så undersøg tingene nøje, da privatleasing er meget forskelligt fra erhvervsleasing.
Hvorvidt du skal købe eller lease, kræver som sagt analyse af kørselsbehovet, men regnestykket, egen bil vs. lejet / leaset bil, skal med i din afgørelse. Hvem har for eksempel ikke gjort brug af lidt forhandling på prisen, når man skulle afslutte en bilhandel? De fleste forhandlere synes villige til at slå en betragtelig del af bilhandlen ved nye biler. Det betyder at du kan have en stor økonomisk fordel alene der. Det der så også skal med i det billede er, at når du ejer bilen, så er service og vedligeholdelse jo noget du selv skal stå for. Og det er jo netop et område hvor forhandlerne henter ind på karrusellerne. Nu er der jo selvfølgelig to års reklamationsret på de nye biler, og ovenikøbet på nogle biler er der ekstra garanti. Men, alligevel. Og du have værditab med også i det regnskab.
Ved køb falder du ind under forbrugerbeskyttelsen. Det gør du på ingen måde med privatleasing, og privatleasing kan, hvis du ikke ser dig for, blive dyrere end du forventede. Så se dig for. Omvendt så kan det blive en sikker og stabil løsning for dig, hvis der er styr på kørslen de næste 2-3 år. Det ved kun du, og det er dig der skal vurdere for eller imod.
Er du typen der hyppigt skifter bil, dvs., at du senest hvert 3. år skal have en ny automobil, ja så er du sandsynligvis til privatleasing. Det kræver dog at forbruget er nogenlunde almindeligt. Er du typen, der skal have en bil hvert 4., 5., 6. eller 7. år, Så vil det typisk være en smartere økonomisk kalkule at købe bilen i stedet for. Du bør google nettet for beregninger for, hvornår det bedst kan betale sig at købe eller lease dit nye køretøj.