En ting er tæt knyttet sammen – svensk motorsport og heftige, amerikanske V8-racere. Den svenske Camaro Cup kører på sit 22. år, og de 425 hk stærke amerikanske slæder byder ofte på særdeles underholdende ræs.
Næste år markerer dog en stor ændring i cuppen, der skifter til 2010-udgaven af Chevrolet Camaro. Det er dog ikke en standardvogn, men en rørramme-bil bygget op i USA med licens fra GM omkring med den nuværende drivlinje, billige reservedele og relativt smalle slickdæk, der sørger for god underholdning.
Den nye Camaro-racer blev vist frem ved STCC-finalen den 26. september med testkører, Le Mans-kører og kommende USF1-testkører Nic Jönsson ved rattet. Den lave, ultrabrede racer tager sig godt ud med direkte afgang fra V8-motoren.
Bilen, der kan købes komplet for 500.000 svenske kroner, er allerede solgt i 20 eksemlarer, hvilket lover godt for den kommende sæson i Camaro Cup.
Specifikationer Camaro Cup 2010:
Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, moment over 600 Nm.
Brændstof: E85 Etanol
Gearkasse: Firetrins Richmond Super T10.
Chassi: Rørramme Camaro Cup 2010-specifikation.
Karosss: Glasfiber – Camaro Cup 2010-specifikation.
Dæk: Michelin slicks
Fælge: 9-9,5 x 17
Minimumvægt bil med kører: Ca. 1150 kg.
Se klip fra Camaro Cup 2009 her
Hvad synes du om den nye Camaro Cup i Sverige? Kommenter herunder!
Foto: Brian Laursen, Racemag