DTC får nu mulighed for at bytte højoktan-benzinen ud med biobrændstof, når årets sæson går i gang den 10. maj. En ny regelændring betyder, at DTC går en ny og grønnere æra i møde.
Indtil nu har alle bilerne i DTC skullet køre på oktan 99-benzin. Nu er den såkaldte E85-brændstof dog også tilladt. E85 består af 85 procent alkohol og 15 procent benzin.
– Fra DTC’s side har vi gerne villet gøre det muligt for teams at kunne deltage med denne mere miljørigtige form for brændstof, men vi vil ikke gøre det obligatorisk, da det kræver visse ændringer i bl.a. brændstofsystemet og motorstyringen, siger Peter Rasmussen, der er teknisk chef for DTC.
– Vi ved imidlertid fra nogle af de andre klasser, hvor man har anvendt E85-brændstof, at det typisk giver tre-fem procent større effekt og bedre drejningsmoment, og vi har naturligvis ingen interesse i at skabe en situation, hvor teams af konkurrencemæssige forhold er tvunget til at anvende biobrændsel. Derfor skal biler, der kører på E85-brændstof, have forøget deres vægt med 15 kg, siger Peter Rasmussen videre.
Endnu står det ikke klart, hvilke teams der vælger at iklæde sig den lidt grønnere profil. Et bud er dog Jan Magnussens kommende satsning, hvis tekniske bagland er Alternative Engineering. Her har Karsten Ree, den ene af ejerne, økonomiske interesser inden for biobrændstof.
I den svenske pendant til DTC, STCC, og flere supportklasser, har man benyttet E85 i to sæsoner med succes.
Foto: Kim Igel