Så er WRC 3 The Game på gaden. Lige i tid til sæsonafslutningen i årets rally-VM, og i passende tid til at det kan komme på ønskesedlerne rundt om i verden.
WRC 3 er baseret på 2012-sæsonen og inkluderer som sine forgængere flere klasser. Udover WRC-bilerne, der også inkluderer Volkswagens Polo R WRC-prototyper, kan man også køre S2000-bilerne i SWRC samt gr. N-bilerne fra PWRC.
I karriere-mode, The Road to WRC, bliver man også udsat for biler fra R3 og R2-klasserne, dvs. hhv. forhjulstrukne tunede og utunede biler. Som i de foregående titler er der også mulighed for at svælge i de tidligere WRC-biler fra både 1990erne og 00erne samt et par historiske rallybiler.
Nyt i denne titel er en ny grafikmotor, forbedret realisme og lyd og flere mindre ændringer. Ifølge udviklerne fra italienske Milestone blev de to tidligere titler udviklet for hurtigt og uden fokus på at holde kvaliteten oppe. Særligt den første titel mødte stor kritik, mens der til den anden blev rettet op på nogle af de ret graverende brugervenlighedsfejl.
Tidligere har Racemag rost spillet for dets lynhurtige loadtid, simple og brugervenlige menuer, som mange andre spiludgivelser burde kopiere skamløst. I de to første titler benyttede man tastaturet til at navigere mellem valgmuligheder med piletaster, mens enter-tasten havde den funktion, den nu en gang bør have. Andre titler er det en blanding af taster og mus, og knapper, der skal trykkes på, er placeret i hvert sit hjørne af skærmen.
Første indtryk af WRC 3 er da også et hovedrystende et af slagsen. I stedet for de ultrabrugervenlige menuer skal man nu bruge hhv. taster i hovedmenuerne, mens du skal benytte speeder, pedal og gearvælger i setup-menuerne. Det er på ingen måde optimalt, og flere brugere har berettet om store problemer med at indstille fx rat, fordi sensitiviteten var for høj og knapperne dermed umulige at vælge.
Undertegnede kom dog i gang uden de store problemer, om end det krævede en afinstallation af antivirusprogrammet for at kunne installere og starte spillet – hvilket dog ikke skyldes WRC-spillet, men en lidt overivrigt antivirusprogram.
Vel inde i spillet er det første der slår en de lidt mærkelige, karikaturagtige billeder af bilerne i menuerne – som om en amatørkunstner har forsøgt at male noget af det mest fotogene inden for motorsporten, nemlig rallybiler in action – uden held, vel at mærke. Men det er rent kosmetisk og uden betydning, når der skal gives gas.
Førstehåndsindtrykket af selve spillet, grafikken, bilerne og deres handling er god. Grafikken er markant forbedret, de mange pittoreske specialprøver kommer virkeligt til sin ret, om end der ikke er tid til at nyde udsigterne, når man jagter den bedste tid på prøven. Bilerne er også pæne og nydelige at se på, men elementer i omgivelserne er meget flade.
WRC 3 er ikke i simracing-genren
Bilernes handling skulle også være forbedret. Umiddelbart virker de langt nemmere at styre, og selv på is og grus bremser og styrer de, som om det var varme slicks på asfalt. Netop her slår det én, at der med WRC 3-titlen er fokuseret mere på det brede publikum og nok mindre på de simracing-typer, der går efter realismen og den totale oplevelse.
Det understreges også af setupmenuerne, der i WRC The Game og WRC2 var simple og uden de store valgmuligheder. I WRC3 er de endnu mere forsimplede, hvilket trækker ned i den samlede bedømmelse. Det burde være muligt at tilgodese også de, der vil have mere at skrue på i serviceparken.
Det samme er gældende inden de enkelte prøver skal køres. Her kører en række tips hen over skærmen – nogle underholdende citater, andre utroligt banale setuptips. Et tip til udviklerne var at give mulighed for at se prøven, der skal køres, underlaget og evt. tips til, hvordan bilen skal sættes op.
Vel inde i spillet er alle VM-rallies fra 2012-sæsonen med – dvs. også legendariske Rallye Monte-Carlo. Igen er det dog ikke de fulde specialprøver, der er med i spillet, men afkortede versioner, hvilket vel både er godt og skidt. Milestone har angiveligt også fokuseret på at gøre prøverne mere realistiske, hvilket mærkes på blandt andet bredden af vejene, hvor der i WRC 2 var oceaner af plads. Nu får man den helt rigtige, klaustrofobiske fornemmelse, når man gennemkører prøverne.
WRC 3 indeholder som tidligere nævnt karrieremode, et mesterskabsmode og onlinemode. I karrieremode starter man fra bunden med R2-rallybiler og skal køre sig op gennem rækkerne. Undervejs bliver du mødt af forskellige udfordringer, du skal opgradere dine biler i bedste Need for Speed-ånd og slå dine værste rivaler. Her kan du selv designe dine biler, vælge codriver og sponsorer.
I mesterskabsmode kan du køre alt fra enkelte prøver over enkelte rallies til hele sæsoner, hvor du selv kan vælge sværhedsgrader, længde på rallies etc. I onlinedelen kan du køre mod andre på enkelte specialprøver, hvor konkurrenterne kører som ’ghosts’ på prøverne, så du hele tiden har mulighed for at sammenligne din kørsel med andre (andre end computeren, vel at mærke).
Leg fotograf på specialprøverne
WRC 3 indeholder også fotoarkiv og snapshotmode som forgængeren. Under replays kan du hele tiden stoppe, hoppe ud af bilen og panorere rundt og finde det bedste skud. Forskellige filtre og farvevalg gør også, at du kan redigere billederne og få dem til at se mere livagtige ud med bl.a. ’motion blur’ og flere andre funktioner. Det er rent lir, men det er ganske sjovt at lege med.
Samlet set er WRC 3 en tak bedre end forgængeren. Specialprøverne er helt klart forbedret, det samme er grafikken. Mundvigene her peger nedad, når det kommer til bilernes fysik og mulighederne for at justere på setup. Og selvom man heldigvis selv kan vælge, hvilken synsvinkel man ser fra under kørslen, så starter alle prøver med at man snurrer rundt uden for bilen. Start dog inde i sædet med foden på koblingen – som også er stærkt savnet i spillet.
Konklusion: Igen stærkt underholdende, men med plads til forbedring
WRC 3 er helt som forgængeren et godt bekendtskab, der kan give mange timers morskab foran computerskærmen. Ikke mange spil inden for motorsportsgenren giver helt det adrenalinsus og en så hektisk aktivitet med rat, pedaler, håndbremse og gearstang, som det gør at køre WRC-biler med 300+ hk på smalle, smalle grusveje og gennem is og sne.
Brugervenlighed, indstillingsmuligheder i setup og bilernes fysik trækker dog ned – samlet set er det manglen på realisme hele vejen igennem, der er største minus. Men igen, målgruppen for spillet er måske ikke de mere krævende simracere.
WRC 3 er i handlen allerede nu. Se mere om det på WRC the Games hjemmeside.