Inden for kort tid er simracing-titler sprøjtet ud fra udgiverne. Racemag har kigget nærmere på flere af dem, og nu kommer turen til det gratis onlinebaserede Simraceway.

Ignite Game Technologies har udgivet Simraceway i såkaldt ’public beta’. Det betyder ganske enkelt, at spillet ikke er i sin endelige version, men skønnes klart til udgivelse. Det er i for sig ikke noget særligt, for flere spiludgivelser kommer på markedet til download og i DVD-form, hvorefter en stribe opdateringer skal rette op på manglerne.

Simraceway adskiller sig fra konkurrenterne ved i princippet at være gratis. Ved at lade sig registrere på spillets hjemmeside, kan man gratis hente spillet, der i den åbne beta indeholder baner som Zandvoort, Brno, amerikanske baner som Mid-Ohio Sports Car Course og Infineon Raceway, der lagde asfalt til Jan Magnussens NASCAR-debut i 2011.

Spillet indeholder også en stribe fiktive baner samt gokartbaner, hvilket bringer os til bilerne. Simraceway kommer med en Mitsubishi Lancer Evolution, som man kan deltage i træning og løb under private rammer, eller springe på en af de servere, som Simraceway.com afholder konkurrencer på. Ideen og forretningsmodellen bag Simraceway er, at spillerne kan køre sig til credits og andre præmier ved at vinde løb og shoot-outs på nettet.

Endnu er der blot en håndfuld baner at vælge imellem - her Brno i Tjekkiet

Og det er nødvendigt at vinde løb og shoot-outs, hvis du vil udvide bilparken. Bilerne spænder over gokart til formelbiler som F3 og F1 til GT-biler som McLaren MP4-12C GT3, som Simraceway var først med at udgive til spil.

Der er også gadebiler som BMW 1-serie, Alfa Romeo 8C samt superbiler som Maserati MC12 og Saleen, mens det historiske segment består af den klassiske CanAm McLaren M6 fra 1969, mens McLaren MP 4/4 fra Senna/Prost-æraen i F1 samt BMW 3.0 CSL fra 1970erne er på vej.

Første indtryk af spillet er umiddelbart godt. Det er hurtigt at downloade, installere og komme i gang med. Menuerne er brugervenlige, og det tager forbløffende kort tid at hente banerne. Det er nemt tilgængeligt, og efter at have brugt et par minutter på at finde de helt rigtige indstillinger til rat- og pedalsæt, er jeg i gang med at køre onlineræs mod nogle amerikanere.

Og introbilen, Mitsubishi Lancer Evo fungerer i spillet nogenlunde som sådan en vel gør i virkeligheden. Den lyder af en smule, accelererer ok og har en tendens til at understyre ind i svingene – med mindre man kaster den ind og forsøger at kontrollere udskridningen. Realismen er sådan set helt ok på denne front.

Hurtigt indser jeg dog, at der er rigtig langt igen, hvis jeg via spillet skal tjene ind til flere biler. Selvom jeg vinder flere løb den første aften, så har jeg kun et par hundrede kreditter i spillet. Så er der langt til en McLaren MP4-12C, der koster 4820 kreditter… Der findes dog genveje også, for bilerne kan man også erhverve med kolde kontanter, og så er der pludselig helt andre beløb (i Simraceway-dollars, naturligvis) at spille om.

Banerne i spillet er laserskannede, hvilket vist efterhånden er standarden. Det skulle betyde en præcision og nøjagtighed i detaljer som ujævnheder, højdeforskelle, hældning mv. Banerne virker da også ganske detaljerede, og brugen af curbs har ofte en noget anden, brutal effekt på bilens retning, end det har i mange af de konkurrerende titler.

Trods laserskanning, så virker nogle af banerne dog lidt ’flade’ i det – forstået på den måde, at omgivelserne fremstår fladt og ikke i 3D. Det giver sig også udslag i nogle af introskærmene, hvilket ikke sælger spillet særligt godt.

Simraceway har siden lanceringen i slutningen af 2011 af den første betaversion slået sig op på brugen af racerkørere til udvikling af spillet og bilernes fysik.  Nu afdøde Dan Wheldon var en af topkørerne, der var med til at udvikle spillets realisme og deltage i onlineløb, mens Dario Franchitti i dag er blandt kørerne, der skal bringe spillet ind i rampelyset.

Simraceway er i skrivende stund som nævnt stadig i åben betaversion, men en nylig indsprøjtning af kapital på USD 5 mio. skal nok sætte endnu mere fart på racerspillet, der har hovedkontor på Infineon Raceway – hvor man kan komme til og køre i Simraceways formelracer som én af de mange præmier i deres onlineløb. Ignite Game Technologies har angiveligt mere end 600 licenser til biler, så der er mere i vente fra amerikanerne.

Samlet set er Simraceway en god oplevelse - om ikke andet, så et gratis alternativ til øvrige simracingtitler

Samlet set er oplevelsen med Simraceway god. Det er uhørt nemt at komme til i forhold til konkurrerende spiltitler, og selvom udbuddet af biler og baner i skrivende stund er ret begrænset, så er der mere på vej. Spillet er stærkt rettet mod onlineracing med hvad der følger af fordele og ulemper. Serverne – som Simraceway alene er udbyder af – er af god kvalitet, men ulempen er, som med alle offentlige servere, at spillerkvaliteten er stærkt varierende. Det har budt på rigtigt underholdende race, mens også trælse oplevelser på nettet.

Grafikken er på nogle punkter ganske fin, men den halter på andre punkter. Realismen er god. Bilerne føles livagtige og kan justeres i varierende grad i setup-menuen. Deciderede racerbiler har et hav af indstillinger, og ændringerne kan også mærkes på banen.

Simraceway kan hentes her og findes til pc.

Bedste bud er – prøv det, og se, om du bliver grebet. Det koster ikke noget – til at starte med…